UAB „Elsis“ kartu su UAB „Elsis PRO“ sėkmingai pabaigė darbą „Clean Sky“ programoje. Nors „Clean Sky“ programa, kuri prasidėjo 2008 metais ir baigsis tik 2017-ais, bet mūsų dalyvavimo aktyvioji fazė truko 3 metus, nuo 2011 sausio iki 2014 gruodžio.
Clean Sky programa yra jungtinė pramonės, mokslo ir Europos Komisijos iniciatyva (JU – Joint Undertaking). Ji skaidosi į 6 technologines sritis (JTI – Joint Technology Innitiative), sritys į atskirus domenus, domenai į stambius darbų paketus (work package), darbų paketai į atskiras užduotis (T), kurios generuoja rezultatus (D).
Asocijuoto partnerio teisėmis dalyvavome GRA (Green Regional Aircraft) technologinės srities MTM (Mission & Trajectory Management) domeno darbuose. GRA technologinai lyderiai – Alenia Aermacchi (Italija) ir EADS Casa (Ispanija), MTM domeno vedantis partneris – Alenia Aermacchi, kartu dirbo THALES Avionics (Prancūzija), Bolonijos universitetas ir „Elsis“.
Mūsų atlikti darbai (T) ir gauti rezultatai (D) programoje identifikuojami taip:
- CS (Clean Sky JU) – GRA (Green Regional Aircraft JTI) – MTM (Mission & Trajectory Management domain):
- WP4.2.2: Basic Prototyping Tool, T4.2.2-04 (Development of the essential A/C systems basic models), D4.2.2-13 (Advanced Communication Interface Model)
- WP4.3: Prototyping Tool for MTM Functions, T4.3-02 (Upgrade of the basic A/C modelling) – D4.3-17 (Upgraded ACIM), D4.3-24 (Progress report for ACIM integration in upgraded FS), D4.3-30 (Progress report for refinement of ACIM and integration in upgraded FS), D4.3-34 (Final progress report for ACIM).
MTM domeno tikslas – skrydžio simuliatoriaus pagalba pademonstruoti naujas skrydžio maršruto (mission) ir orlaivio trajektorijos valdymo galimybes, kurios leistų optimizuoti skrydžio parametrus bei užtikrintų mažesnes kurio sąnaudas (ekonominis aspektas), mažesnę oro taršą ir keliamą triukšmą (aplinkosauginis aspektas).
Skrydžio simuliatorių (GRA FS – Flight Simulator) sudaro 3 pagrindinės dalys: orlaivio simuliatorius (GRA arba 90 vietų turbosraigtinio orlaivio analogas), skrydžių valdymo centro simuliatorius (ATC – Air Traffic Controller) ir oro erdvės, kurioje bus vykdomas skrydis, aplinkos scenarijų generatorius (ATM – Air Traffic Modeler).
„Elsis“ užduotis – realizuoti naujo tipo sąsają (advanced communication interface model) tarp orlaivio ir skrydžių valdymo centro (ATC), pradedant prototipu ir baigiant pilnaverte versija, bei integruoti jį į GRA FS simuliatorių.
ATC aplikacija ne tik atvaizduoja orlaivio padėtį žemėlapyje (GIS) ir parodo visus skrydžio parametrus, bet leidžia panaudoti naujoviškus komunikavimo tarp piloto ir valdymo centro būdus, t.y. balsą pakeičiant patikimesniu bendravimu žinutėmis ir pranešimais, tiesioginiu informacijos apsikeitimu tarp valdymo centro ir orlaivio skrydžių valdymo sistemos (FMS – Flight Mission System). ATC aplikacijoje buvo įdiegti naujos kartos pranešimų ir žinučių standartai: ADS-C (Automatic Dependence Surveillance – Contract) ir CPDLC (Controller-Pilot Data Link Communication). Tai leidžia pagerinti valdymo kokybę, padidinti operatyvumą ir skrydžio saugumą.
ATC aplikacija buvo sukurta panaudojant šias technologijas: Microsoft Visual Studio 2010, C#, DotSpatial GIS, SQLite DB, VT-MAK HLA simuliacijos platforma.
Daugiau informacijos: http://www.cleansky.eu/content/page/gra-green-regional-aircraft